نشست خبری هیات داوران در بخش های مختلف چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد

چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد:

نشست خبری داوران در بخش های مختلف مستند،مستند علمی،پویانمایی،داستانی بلند و فیلم کوتاه برگزار شد. به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، وحید گلستان در نشست خبری هیئت داوران جشنواره  فیلم رشد  با رسانه ها، افزود: فیلم آموزشی و مستند اگر بخواهد رشد کند علاوه بر سازوکار جشنواره از بیرون هم باید مورد کمک قرار بگیرد. گفتنی است؛ در این نشست که با حضور 24 داور ایرانی و بین الملل در بخش های فیلم داستانی بلند، مستند، مستند علمی، انیمیشن و داستانی کوتاه برگزار شد، داروان هر بخش به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. مسعود  نقاش زاده داور بخش آثار بلند داستانی،گفت: انتخاب فیلم در جشنواره فیلم رشد باید دارای ارزش های سینمایی، تربیتی و آموزشی باشد، باید برای مخاطبان خود حرفی داشته باشد. وی افزود: در این قسمت از کشورهای دیگر فیلم قابل توجهی ارائه نشد، لذا لازم است در جشنواره های بعدی، مدیران برای پذیرش این سری از فیلم ها از سراسر دنیا اقدام کنند. کیومرث پوراحمد نیز گفت: جشنواره هیچ تاثیری در بدنه سینما ندارد و نخواهد  داشت، سینمای کودک اگر فقیر مانده نیازمند مدیریت است و باید برای سینمای کودک در ایران دلسوزی شود و مسئولان در این راستا باید دغدغه داشته باشند. مونیکا واهی از هند، در این نشست فیلم های ایرانی را در صدر فیلم های جشنواره بین المللی رشد عنوان کرد. وی بیان کرد: در جشنواره فیلم رشد که برای کودک و نوجوان تولید می شود، فیلم ها باید خلاقانه، طولانی و جدید باشد، داستان باید کنجکاوی کودکان را تحریک و تشویق کند و ما نیز باید فیلم ها را از منظر بچه ها بررسی کنیم. وی ادامه داد: ما فیلم هایی را ترجیح می دهیم که در ذهن بچه ها سوال ایجاد کند و آنها را به چالش بکشاند و برای اینکه دنیا تغییر کند باید بچه ها را به فکر کردن و به چالش کشیدن  تقویت کنیم. در بخش آثار مستند، محمد عارف گفت: مطالعات ژرف نگر در سینمای مستند صورت نمی گیرد، مردم و مسئولان و فیلمسازان یک مثلث را تشکیل می دهند و مکمل هم در ساخت فیلم هستند، فیلم های این دوره از جشنواره قابل اعتماد است و دارای نکات تازه. ارد زند در ادامه این مراسم گفت: سینمای مستند در ایران پویا و بانشاط است، بخصوص دو اثر اجتماعی خوبی در این جشنواره رسیده است. فیلم مستند دیده نمی شود و برای دیده شدن امکانات کافی وجود ندارد. وی ادامه د اد: برای آگاهی بخشی مردم نیاز به مستند سازی داریم، مثلا در بحث کمبود آب در ایران می شود فیلم های مستند خوبی ساخت به شرط اینکه امکان فعالیت به مستندسازان داده شود. وی بابیان اینکه کارهای مهمی در این خصوص درحال انجام است، افزود: این فعالیت ها هنوز برای مستند کافی نیست. زند تصریح کرد: تاکنون در این جشنواره فیلم مستند موفق بخصوص در مسائل اجتماعی ارائه نشده، این جشنواره ها باید بازار فروش داشته باشد تا به تولید فیلم منجر شود وگرنه شبیه یک ویترین می شود لذا در جشنواره ها باید فیلم ها دیده و خرید و فروش شود. در بخش مستند علمی، احمد طالبی نژاد گفت: برای تولید فیلم و مستند علمی باید با شرکتها و سازمانهایی ارتباط برقرار شود که در ایران این ارتباط گسسته شده است، فیلم علمی یک کنکاش است اما در ایران فیلم و مستند ایرانی می رود به سوی تبلیغات آن شرکت. وی خاطرنشان کرد: مراکز علمی و پژوهشی باید برای ساخت مستندهای علمی سفارش دهند. رامتین شهبازی نیز گفت: ما در ایران بیشتر فیلم های اجتماعی می سازیم، برای ساخت فیلم علمی نیاز به کنکاش داریم ولی ساخت مستند آموزشی یک بار اضافه است بردوش فیلمسازی است. سید علی حیدر ریزوی از بنگلادش در این مراسم گفت: تولید فیلم مستند علمی کار سختی است زیرا این کار یک کار تخصصی با موضوعات علمی می باشد. وی افزود: تولید چنین فیلم هایی نیازمند زیرساخت هایی با سرمایه های مالی است. در بخش آثار انیمیشن، محمدرضا کریمی صارمی با بیان اینکه بهترین فیلم های انیمیشن تولید شده در 2سال اخیر در این جشنواره به نمایش درآمده، گفت: این آثار در حوزه فیلم کوتاه همه دارای جوایز جهانی هستند.  وی افزود: ما در این جشنواره به لحاظ تکنیک و محتوا با آثار جهانی در حال رقابت هستیم. پروین تجوید همچنین در ادامه به آثار خوبی که از ایران و جهان در این جشنواره دیده می شود اشاره کرد و گفت: آثار انیمیشن ایران در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است. وی بیان کرد: جشنواره فرصت مناسبی برای دیده شدن آثار مختلف است و این جشنواره به فیلمسازان کمک می کند تا به ساخت فیلم های بعدی اقدام کنند.

سند تحول بنیادین